Leonardo da Vinci életének és művészetének legrejtélyesebb momentumait járja körül új táncjátékában az ExperiDance társulat: az Én, Leonardo – A fény születése című produkció április 17-én debütál a budapesti RaM Colosseumban.
Az idén 15 éves tánctársulat 15. egész estés produkciója a reneszánsz polihisztor életútjának kevésbé ismert epizódjaira világít rá. Román Sándor, az ExperiDance alapító-koreográfusa szerint a darab egyik központi motívuma Leonardónak a hithez, egész pontosan Jézus Krisztushoz való viszonya. A Meskó Zsolt által rendezett produkció továbbá olyan kérdéseket jár körbe, hogy milyen ember volt da Vinci, miből élt és kit szeretett.
A mester életrajzából kiderül, hogy finoman szólva sem a tízparancsolat értékei szerint élt, ugyanakkor életét mégis meghatározta a vallásos-keresztény dimenzió – fogalmazott a koreográfus, hozzátéve, hogy ezt a szembenállást a fiatal és az idős Leonardo alakjának harcán keresztül fogják bemutatni, és mindezt modern, mai közegben viszik színpadra, mert a darab a ma emberének a hithez való viszonyáról is szól.
Román Sándor szerint a még készülő produkció erősen épül majd Leonardo festményeire. A mester híres kompozíciói – a Mona Lisától kezdve a Sziklás Madonnáig – kiváló alapot nyújtanak egy erős színpadképhez – mutatott rá a művész, hozzátéve, hogy a Vitruvius-tanulmánnyal is sokat fognak játszani a koreográfiákban.
A darab zenéjét Czomba Imre jegyzi: a táncosok mai zenére fognak mozogni, reneszánsz muzsika valószínűleg nem lesz a darabban, és a díszlet, illetve a jelmezek is eredeti, aktualizált módon közelítik meg a reneszánszt. A társulat – amennyiben nincs előadása – napjában 10-12 órát dolgozik az új darabon, amely Román Sándor szerint méltó lesz az idén 15 éves ExperiDance eddigi teljesítményéhez.
A társulat alapítója kiemelte, hogy az április 17-ei bemutatót követően a 24 táncost felvonultató produkciót a milánói világkiállításra viszik. Leonardo mesterművét, Az utolsó vacsorát Milánóban lehet megnézni, ezért a város sajátjának tekinti a témát – mutatott rá Román Sándor. A koreográfus szerint a magyar közönség is nagyon szereti az olasz életérzést: a társulat első ilyen témájú darabját, a Szenvedélyem, Velence című produkciót egy éve játsszák telt ház előtt a RaM Colosseumban.
(MTI)