Elért hozzánk is Magyarországra az első tram-train, a Szeged és Hódmezővásárhely közt közlekedő vasút-villamos prototípusa.
A szerelvényt december 30-án indították útjára Spanyolországból Szentesre, a járműbiztosítási telephelyre. A következő napokban a Stadler mérnökei helyezik üzembe a járművet, ezután a hatósági szemle, a futópróbák és a típustesztek következnek.
A Hódmezővásárhely-Szeged tram-train mintaprojektért felelős kormánybiztos az információ alapján azt mondta, hogy a két települést pár éven belül ikervárossá teszi a vasút-villamos. Lázár János abban bízik, hogy a beruházás kedvezően hat a gazdaságra, a munkaerő- és az ingatlanpiacra, közelebb hozza egymáshoz a szolgáltatásokat, a munkahelyeket, az oktatási-kulturális-közigazgatási lehetőségeket.
A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója az agglomerációs fejlesztések mintájának tekinti a korszerű vasút-villamost. Homolya Róbert alapján az elővárosi közösségi közlekedés fejlesztése minden nagyvárosnak érdeke, és ha az autósok is megbízható alternatívának fogják tekinteni, akkor kevesebb lesz a torlódás az utakon, és a levegő minősége is javul.
A MÁV-Start 2017 májusában szerződött a járművek beszerzésére a Stadler Rail Valenciával. A 37 méteres, 71 tonnás, dízel-villamos hibrid tram-train Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán óránként 50 kilométeres, a két település közti vonalon dízel meghajtással 100 kilométeres sebességgel haladhat. Egy szerelvényen 216 férőhely, köztük 4 mozgássérült hely van, és kerékpárral is lehet rajtuk utazni.
A beruházáshoz kapcsolódva Hódmezővásárhelyen csaknem 4 kilométeres villamospálya, 6 megálló, mindemellett 94 gépkocsi befogadására alkalmas P+R parkoló is épült, amelyhez 900 kerékpártárolót alakítottak ki.
mti, fotó: Máthé Zoltán