Három évvel a koronavírus-járvány okozta válság kezdete után a párizsi múzeumok látogatottsága előző évben nagyfokúan emelkedett, és megközelítette a 2019-es szintet, annak ellenére, hogy az ázsiai turisták még nem térhettek vissza a francia fővárosba.
Más határon túli országokból, elsődlegesen az Egyesült Államokból érkező turisták azonban ismételten fontos számban látogatták múlt évben a nagy párizsi kiállításokat – derül ki a francia főváros önkormányzatának közleményéből.
A Föld legnagyobb múzeumának számító Louvre-ot 7,8 millióan keresték fel múlt évben, ami 170 százalékos növekedést jelent 2021-hez képest, de még 19 százalékkal elmaradt a 2019-es évtől, amikor is 9,6 millióan váltottak jegyet a párizsi múzeumba.
Az amerikaiak aránya 18 százalékra emelkedett a 2019-es 16 százalékról, de kínai turistákat gyakorlatilag nem regisztráltak múlt évben a Louvre-ban a 2019-es 8 százalék után. Ezzel szemben az európai országokból érkezők száma megemelkedett, annak ellenére is, hogy a múzeum alapján az év első hónapjaiban az akkor még érvényben található korlátozó intézkedések folytán a határon túli érdeklődők aránya csekély volt.
Laurence des Cars, a Louvre elnöke üdvözölte, hogy a érdeklődők 60 százaléka előző évben járt első alkalommal a múzeumban, s 45 százalékuk 25 évnél fiatalabb volt. A látogatás körülményeinek javítása érdekében a múzeum június óta napi 30 ezerre korlátozta a vendégek számát, péntek esténként ellenben tovább tartanak nyitva a tárlatok, amelyekhez kapcsolódóan több előadást is tartanak.
A versailles-i kastély – Franciaország egyik leglátogatottabb műemléke – látogatottsága ugyancsak nagymértékben növekedett előző évben, s a vendégek 77 százaléka külföldről érkezett. A 6,9 millió megváltott jegy még 16 százalékkal alig 2019-ben, de már nem hasonlító a 2021-es évhez, mikor is is 73 százalékos volt a visszaesés.
Az impresszionista gyűjteményéről ismert Orsay Múzeum 3,2 millió látogatót vonzott 2022-ben, ami 10 százalékkal kevesebb a 3,6 millió látogatóval rekordévnek számító 2019-hez képest. A tárlatokra érkezők 58 százaléka határon túli volt, és 14 százalékuk 18 évnél fiatalabb. Az Edvard Munch (1863-1944) norvég festőművész életművét bemutató nagymértékű bemutató ugyanakkor már három héttel a zárás előtt, 600 ezer megváltott jeggyel rekordot döntött.
A nagy mai összművészeti tárlatoknak helyet biztosító Pompidou Center előző évben 3 millió látogatót fogadott, többségében Párizsból és környékéről, s 2021-hez képest megduplázta a látogatóinak számát. A múzeum alapján a látogatottság visszatért a pandémia előtti szinthez. A jelenkori és korszerű művészeti centrum állandó gyűjteményének tárlatát múlt évben csaknem másfél millión keresték fel, többen, mint 2019-ben (1,4 millió).
Az Európán kívüli kontinensek őslakos civilizációit és művészeti örökségét bemutató Quai Branly-Jacques Chirac Múzeumban múlt évben egymillióan jártak, ami ugyancsak megközelíti a 2019-es évet, mikor is is 1,1 millióan váltottak jegyet.
Az önkormányzati fenntartású 14 párizsi múzeum előző évben rekordévet zárhatott. A hosszú felújítási munkálatok után 2021-ben újranyitott Carnavalet – amely Párizs történetét ismerteti részleteiben is – több mint egymillió látogatót vonzott, a Petit Palais kiállítócsarnokhoz hasonlóan. A Korszerű Művészetek Múzeumában 560 ezren jártak 2022-ben, ami dupla, mint 2019-ben. A nagymértékű emelkedés a nagy tárlatoknak, az Oskar Kokoschka vagy Frida Kahlo művészetének szentelt kiállításoknak köszönhető.
mti