Magyar fejlesztésű és gyártású elektromosautó-töltőt avattak Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter részvételével vasárnap, az elektromos gépjárműk részére szervezett ’80edays’ internacionális túra budapesti állomásán.
A nemzetgazdasági miniszter az átadáskor kiemelte, hogy a töltő első darabja lehet egy nemsoká kiépülő hálózatnak. Hangoztatta, egyre versenyképesebb az elektromos gépkocsik és közösségi közlekedési járművek ára, napjainkban már egy felelős döntés az, amikor valaki ilyen járművet választ.
Figyelmeztetett: az elektromos járművek elterjedését a magyar kormány azzal is támogatja, hogy 4 milliárd forintot biztosít Budapestnek 20 elektromos busz vásárlására, ezek már 3 hónapja közlekednek a fővárosban. Emlékezett azt is, hogy a kormány a napokban 1,25 milliárd forint értékű pályázatot írt ki önkormányzatoknak elektromos töltőállomások létrehozására, reményeik véleménye alapján ezzel csaknem ezer töltőpont létesülhet országszerte.
Mészáros Csaba, az evopro csoport elnök-tulajdonosa hangoztatta, hogy a most átadott villámtöltő egy gépkocsit 15-20 perc alatt tölt fel. A fejlesztés magyar összefogás eredménye, tíz magyar kis- és középvállalkozás a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel közösen dolgozott rajta csaknem 2 évig. Hangoztatta, ez újabb bizonyítéka, hogy a magyar ipar nemcsak beszállítóként, hanem a termékfejlesztésben is részt vesz egy kialakulóban lévő modern iparág terjesztésében.
Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) gazdaságfejlesztésért- és szabályozásért felelős államtitkára kijelentette, a kormány azon dolgozik, hogy a magyar kutatás-fejlesztés és gyártás minél erőteljesebben vegye ki részét az elektromobilitás terjedéséből.
Visszaidézte, hogy Magyarországon bevezették a környezetkímélő jármű fogalmát és a zöld rendszámot, amellyel több nagyvárosban, többek között Budapesten, Debrecenben, Zalaegerszegen is térítésmentesen lehet parkolni. Hangoztatta még, hogy az elektromos járművekre nem kell regisztrációs adót és cégautóadót fizetni, amellett a vállalkozások visszaigényelhetik az áfát a töltőállomás által felhasznált energia után. Kijelentette még, hogy a kormány újabb támogatások bevezetését is tervezi.
Mészáros Csaba, aki maga is részt vett a túra egy részén, közölte: Barcelonából indulva, Portugálián, Amerikán, Kínán, Kazahsztánon, Románián, Magyarországon, Csehországon, Szlovákián, Olaszországon és Svájcon keresztül érnek vissza a gépjárműk Barcelonába. Kiemelte: zseniális a magyar csapatot szállító busz részvétele a túrán, mivel elektromos busz még nem kerülte meg a Földet. A busz csaknem 600 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel – tette hozzá.
Az evopro csoport elnök-tulajdonosa az elektromos gépjárműk előnyeit kifejtve elmondta továbbá, hogy ő a saját elektromos autójával kilométerenként 0,2 kilowattot használ, ami csaknem 3 forint költséget jelent, ameddig a busz fogyasztása csak háromszor ekkora, ellenben 40-50-szer több embert tud szállítani.
Ungár János, a Magyar Elektromobilitás Szövetség elnöke közölte, hogy az elektromos gépjárműk árának 40-50 százalékát kitevő akkumulátorok költsége 2020 utánra kimagaslóan lecsökkenhet. Amíg 2008-ban 1000 dollárba került egy kilowattóra akku modern műszaki megoldás, 2020-ra akár 100 dollárra is eshet.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke nyomatékosította, hogy az elektromos buszok elterjesztése emelné a tömegközlekedés színvonalát, mivel egy BKV midibusz napi utaskilométer-teljesítménye százszor akkora, mint egy személyautóé, lényegesen kisebb a zajterhelése és sokkal hatékonyabb az energiafelhasználása, mint egy dízelbuszé.
A közreadott sajtóanyag véleménye alapján a ’80 edays’ titulussal rendelkező, 100 százalékban elektromos hajtású járműveknek szervezett, 80 napig tartó földkerülő túra Barcelonából indult június 16-án, és ott is ér véget szeptember 4-én. Az elektromobilitást népszerűsítő kihíváson 11 internacionális csapat indult el, útjuk alatt autónként több mint 25 ezer, egyesült erővel csaknem 300 ezer kilométert tesznek meg. A magyar csapat a hazai fejlesztésű Modulo busszal vesz részt az úton.
MTI, Fotó: Marjai János