A világon elsőként kapott engedélyt a Bosch és a Daimler a vezető nélküli, automatizált parkoláshoz

A világon elsőként kapott engedélyt a Bosch és a Daimler a vezető nélküli, automatizált parkoláshoz

A Bosch és a Daimler mérföldkőhöz ért az automatizált vezetés területén: a két társaság megkapta Baden-Württemberg tartomány hatóságainak engedélyét a stuttgarti Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában megalapított automatizált parkolórendszerükhöz. Az automatizált parkolószolgáltatás egy okostelefonos alkalmazáson át válik hozzáférhetővé, és nem kíván biztonsági járművezetőt sem. Ez a Föld első, mindennapi használatra hivatalosan is jóváhagyott, teljesen automatizált, vezető nélküli SAE 4. szintű parkolója.

„A hatóságok döntése azt mutatja, hogy az automatizált parkolószolgáltatáshoz hasonló újítások elsőként Németországban valósulhatnak meg” – nyilatkozta Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának tagja. „A vezető nélküli autózás és parkolás a jövő mobilitásának lényeges építőköve. Az automatizált parkolórendszer üzembe helyezése rávilágít arra, milyen messzire jutottunk ezen a fejlesztési tájon.”

Dr. Michael Hafner, a Daimler AG vezetési technológiáért és automatizált vezetésért felelős megbízottja kijelentette: „A baden-württembergi hatóságok jóváhagyása nemzetközileg példát hoz létre a parkolóházi szolgáltatások jövőbeli engedélyeztetéséhez. Ez a projektünk az automatizált vezetés úttörőjeként megalapozza azt, hogy az automatizált parkolószolgáltatás a következő években széleskörűen elterjedhessen.”

Biztonságos megoldás: két partner, egy együttes cél

A vezető nélküli parkolószolgáltatás fejlesztése alatt a Bosch és a Daimler legnélkülözhetetlenebb szempontja a kezdetektől a biztonság volt. Mivel pillanatnyilag még nincs hivatalos engedélyezési folyamata a vezetőt nem igénylő automatizált vezetési funkcióknak, a német TÜV Rheinland szakértői mellett a helyi hatóságok – a stuttgarti regionális adminisztratív hatóság, valamint Baden-Württemberg tartomány Közlekedésügyi Minisztériuma – felügyelték a projektet. Céljuk a gépjármű-, amellett parkolóház-technológia működési biztonságának értékelése volt.

A projekt eredménye egy olyan átfogó biztonsági koncepció lett, amely ideális tesztelési és engedélyezési feltételekkel büszkélkedhet és a kísérleti fázison túl is alkalmazható. Ennek keretében a fejlesztők meghatározták, hogyan érzékeli a vezető nélküli jármű az útjába kerülő gyalogosokat illetve egyéb gépkocsikat, mindemellett akadályoztatás során hogyan áll meg megbízhatóan.

A vezető nélküli parkolás mögött rejlő modern műszaki megoldás

Behajtás a parkolóházba, a gépkocsi parkolóhelyre vezérlése, kihajtás; mindez már az okostelefon képernyőjén is lehetséges – az automatizált parkolószolgáltatáshoz nincs szükség vezetőre. Amint a sofőr elhagyja a parkolót, a gépkocsi önállóan elvezet a kijelölt helyre, ezt követően beparkol. Később a jármű korrekten ugyanilyen módon visszatér a leadási ponthoz. A vezető nélküli parkolás a Bosch révén kínált okos parkolóház-infrastruktúra és a Mercedes-Benz gépjármű-technológiája közti együttműködésre épül. A parkolóházban elhelyezett Bosch érzékelők a gépkocsi vezérlése közben figyelemmel kísérik a vezetési folyosót és környezetét, azonkívül megadják az ehhez létfontosságú minden információt. A járműbe integrált modern műszaki megoldás a kapott parancsokat vezetési manőverekké formálja. Ilyen módon a gépkocsik önállóan képesek mozogni a parkolóház útjain és emeletei közt. Amennyiben a szenzorok akadályt érzékelnek, a gépkocsi nyomban megáll.

Projekt mérföldkövek

A Bosch és a Daimler a teljesen automatizált, vezető nélküli parkolás technikáját 2015-ben kezdte el fejleszteni. A stuttgarti Mercedes-Benz Múzeumban alkalmazott kísérleti megoldásuk 2017 nyarán lényeges mérföldkőhöz érkezett: a valós helyzetek közt történő automataparkoló-szolgáltatást vezetővel és nélküle első alkalommal mutatták be a nagyközönségnek. Ezt egy intenzív tesztelési és beüzemelési rész követte. 2018-tól a múzeum érdeklődői már igénybe vehetik a biztonsági személyzettel kísért parkolószolgáltatást, és megoszthatják jártasságaikat. A kísérleti projekt egyik eleme a gépjárművek megvilágítási koncepcióit tesztelte. A türkizkék fény azt mutatja, hogy a gépkocsi önvezető üzemmódban van, ezzel értesíti az arra járókat, hogy a gépkocsi önállóan vezet. A tesztek eredményei a nemrégiben napvilágot látott SAE 3134. sz. szabványban vannak. A hatóságok végső engedélyének megszerzése újabb meghatározó mérföldkövet jelent a Bosch és a Daimler részére: nemsoká a kíváncsiskodók saját maguk, biztonsági vezető felügyelete nélkül próbálhatják ki az modernizált parkolószolgáltatást a Mercedes-Benz Múzeum parkolóházában.