A Bosch, 2015-ös forgalomba helyezési statisztikákon alapuló elemzése alapján egyre nagyobb számban fedezhetők fel vezetéstámogató rendszerek az európai piacon: már most több új gépkocsi fékez önállóan Németországban, Hollandiában, Belgiumban és példának okáért Nagy-Britanniában is a balesetek elkerülésére és – szükség során – a gépkocsi álló helyzetig történő, egész lefékezésére.
Az önműködő vészfékrendszerek nagyarányú elterjedésében komoly szerepet játszik az Euro NCAP (Európai Új Gépjármű Értékelő Program) értékelési rendszere is: a fogyasztóvédelmi szervezet töréstesztjein elérhető ötcsillagos eredményhez 2014 eleje óta elengedhetetlen az ilyen segédrendszer is. „Meglátásunk alapján az automata vészfékrendszerek villámgyors terjedése, továbbá a hétköznapi közúti gyakorlatba történő beágyazódásuk éppúgy az automatizált vezetés felé tartó utat egyengetik. Minél jobban ismerik merthogy az emberek az önvezető gépjárműk kiindulópontját jelentő vezetéstámogató rendszereket és az azokkal járó előnyöket, annál kevésbé idegenkednek ezt követően az effajta technológiáktól. Mindent összevetve mindazonáltal még nagyobb arányban nőhet az automatizált vezetés és az önvezető gépkocsik elfogadottsága. A Bosch több ezer mérnöke jelen pillanatban is azon dolgozik, hogy az egyelőre tudományos-fantasztikus fikcióba illő önvezető gépkocsik az elkövetkezendő időszakokban mindenki életének megszokott, szerethető részeivé válhassanak” – nyomatékosította dr. Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja.
A Bosch elemzése alapján a követési távolságot is figyelő adaptív sebességszabályozó (ACC) is tekintélyes népszerűségnek örvend az autóvásárlók körében: ez a vezetéstámogató „asszisztens” a 2015-ös évben a modern német személyautók 11 százalékában volt megtalálható. A parkolási vezetéstámogató rendszerek (az szimpla távolságmérő szenzoroktól a kormányzás feladatát elvégző parkolóasszisztensekig) minden második Németországban újonnan forgalomba helyezett személyautóban könnyítik meg a manőverezést. A modern személyautók 16 százaléka felügyeli a sávváltást vagy tartja önállóan a választott forgalmi sávot, ameddig a modern gépjárműk 11 százalékába integráltak a közlekedési táblákat kamera hozzájárulásával felismerő rendszert.
Európa szerte és az Egyesült Államokban is terjednek az önvezérelt vészfékrendszerek
Nemcsak Németországban, hanem más európai országokban is teret nyernek az önműködő vészfékrendszerek: a 2015-ben újonnan forgalomba helyezett személyautók közül Hollandiában 32, Belgiumban 30, Nagy-Britanniában 21, miközben Spanyolországban az újonnan forgalmazott személyautók 16 százaléka segítette a vezetőt önműködő vészfékezéssel. Mindeközben ugyanakkor az Egyesült Államokban nem alig 20 autógyártó egyezett meg arról, hogy 2022-re alapfunkcióvá teszik járműveikben az automatizált vészfékrendszereket.
Az önműködő vészfékrendszerek radar és/vagy kamera segédkezésével figyelik a jármű előtti útszakaszt. Amennyiben a jármű az adott forgalmi sávban látható akadályt kritikus mértékben megközelítené, a rendszer rögtön figyelmezteti a járművezetőt – ha a vezető nem reagál időben, a jármű önműködően vészfékezést hajt végre.
A Bosch baleseti kutatásai alapján csak Németországban elkerülhető lenne a személyi sérüléssel járó ráfutásos balesetek akár 72 százaléka, ha minden járműben megtalálható lenne önvezérelt vészfékrendszer.
A Bosch elemzéséről
A vezetéstámogató rendszerek kiértékelését a Bosch a német Szövetségi Közlekedési Hivatal által a 2015-ben forgalomba helyezett új autókról kiadott statisztikái, azonkívül az IHS Markit szolgáltató adatai alapján csinálta. Első lépésben meghatározták a különféle szegmensek leglényegesebb modelljeit, ezután a felszereltségi listák alapján megállapították, hogy az egyes járművek milyen vezetéstámogató rendszereket ígérnek. Németországban 2015 alatt 3,2 millió új személyautót helyeztek forgalomba. A Boschnál napjainkban már közel 3000 fejlesztő dolgozik új vezetéstámogató rendszereken, az automatizált vezetés és parkolás területein nemkülönben.