Újabb kerékpárutak építéséről döntöttek, a Magyar Közúthoz kerül az utak üzemeltetése

Újabb kerékpárutak építéséről döntöttek, a Magyar Közúthoz kerül az utak üzemeltetése

Újabb kerékpárutak építéséről döntött a kormány, a külterületi csaknem 1100 kilométernyi magyarországi kerékpárút-hálózat üzemeltetését ugyanakkor a Magyar Közút Nonprofit Zrt. látja el a következő években – hozta nyilvánosságra a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztosa a sajtótájékoztatóján.

 Révész Máriusz közölte: a kerékpárutak építésére 3,6 milliárd forint forrás áll rendelkezésre, a kormánydöntés alapján a már engedéllyel ellátott kerékpárutak kivitelezése elindulhat.

 A Magyar Közút a karbantartási feladatokra a 2017-es költségvetésből 2 milliárd forint többletforrást kapott, ebből 531 millió forint a géppark bővítéséhez felhasználható fel – ismertette. A 2018-as költségvetésből mindazonáltal újabb egymilliárd forint jut a kerékpárutak üzemeltetésére, ezzel a magyarországi kerékpárutak karbantartására már 3 milliárd forintot fordíthatnak – mondta.

 Kitért arra, hogy több önkormányzat rendelkezett létező, engedélyezett fejlesztési tervekkel, ezáltal 11 szakaszon csaknem 67,5 kilométernyi új kerékpárút épülhet meg. Ismertette: Hajdú-Bihar megyében Debrecen-Látóképi-tó közt, Komárom-Esztergom megyében Esztergom és Esztergom kertváros közti szakaszon, azonkívül Tata-Baj közt épül új kerékpárút. Heves megyében két hiányzó fejezet épülhet meg, Hatvan-Apc, és Eger-Egerszalók közt, Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében egy, a Tiszatelek-Dombrád közti. Pest megyében az Eurovelo 6 hálózathoz csatlakozó Pomáz-Szentendre közti épülhet, a fóti, ipolydamásdi részek engedélyezése folyamatban van, a Ráckeve-Szigetbecse-Makád szakaszon 12,4 kilométer hosszan az árvízvédelmi töltés koronáján lesz új út – sorolta.

 Közölte azt is, hogy a tavalyi kormányhatározat 300 millió forint pártfogást nyújt az engedélyezési szintű kerékpárút tervek elkészítésére, mivel hosszú távon kiszámítható módon a tervezésnek két évvel meg kell előznie a kivitelezést a gazdaságosság érdekében.

 Révész Máriusz nyomatékosította, hogy a korszerű utak rendszerbe foglalják a már létező létesítményeket, illeszkednek a hálózathoz. A kerékpáros forgalom növekedése mellett a kerékpáros turizmus élénkülése valószínű a beruházásoktól – mondta. Az elképzelések alapján a közbeszerzéseket követően indulhat az építkezés, a 2019-es nyári szezonra már használni lehet a korszerű kerékpárutakat – közölte kérdésre válaszolva.

 Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója közölte: a Magyar Közút örömmel vette a feladatot, a külterületi kerékpárutak nagyrészt az országos közutak mellett futnak. Logikus volt, hogy a Magyar Közút üzemeltesse ezeket, ami új feladat lesz – mondta. A géppark bővítéséhez, emberi kapacitás biztosításához a források már rendelkezésre állnak, az utak felmérése megtörtént, az önkormányzatokkal az átadás-átvételi folyamat már elkezdődött – közölte.

 Kardinális feladatok közé sorolta, hogy a kerékpáros turizmus útvonalain már elhelyeztek irányjelző táblákat, Fertőd-Keszthely és Győr-Pannonhalma-Balatonfüred közt, de ez tavasszal újabb nyomvonalakon folytatódik.