Az építészet csendje címmel Lucien Hervé (1910-2007) fotóiból nyílt prezentáció a Pannonhalmi Apátsági Galériában – tájékoztatta a Pannonhalmi Főapátság a sajtó képviselőit.
A november 11-ig megtekinthető bemutatón a clairvaux-i ciszterci apátság alapításának kilencszázadik évfordulója alkalmából készült szortírozás nézhető meg.
A szervezők a művész archívumában őrzött negatívok közül olyanokat is válogattak az ismert felvételek mellett, amelyeket korábban nem nagyítottak ki, így most láthatóak első alkalommal.
A kiállítással a főapátságban megemlékeznek Marie-Alain Couturier domonkos szerzetesről, a L’Art Sacré című szakrális művészeti folyóirat egykori szerkesztőjéről, akinek barátsága és művészi meglátásai döntően befolyásolták Lucien Hervé életét és alkotói pályáját.
A bemutató Hervé egykori kiállításterveit gondolja tovább, végigkalauzol kétezer év szakrális építészetén.
A művész munkája alatt, emellett saját kezdeményezésből öt kontinens jó néhány országába eljutott. Tárlatain dialógust kezdeményezett a formák és korok, ismerős és idegen helyszínek közt. Fotográfiai kifejezésmódjára a Bauhaus képi világa és az expresszionista, két világháború közti filmek nyelve hatott.
A közlemény idézi Grászli Bernadettet, a Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum igazgatóját, aki úgy vélekedik, hogy Hervének a fotó és az építészet kapcsolatát újraértelmező művei jellegzetes értékű kulturális hagyatéknak számítanak. Az igazgató rámutatott, hogy a fotóművész a 20. század legfontosabb építészeinek – mások mellett Le Corbusier, Alvar Aalto, Tange Kenzó, Richard Neutra és Walter Gropius – alkotásairól hozott létre felvételeket.
Fotográfiái az építészeti tér bemutatásának szuverén útját tarják elénk, s önálló műalkotások, amelyek messze túlmutatnak a régi és a korszerű építőművészet száraz, dokumentáló bemutatásán – mondta.
A prezentáció hat egységből áll, amelyekhez a szervezők Hervé válogatásaiból választottak idézeteket.
mti