A Seat martorelli gyára idén ünnepli 25. születésnapját, és 2018-ban újabb mérföldkőhöz érkezett: az üzem ezen időszak alatt több mint 10 millió gépjárműt konstruált. Az elmúlt negyedszázadban Spanyolország legnagyobb autógyárának gyártósorairól 39 eltérő modell gurult le, kezdve az első generációs Seat Ibizától és Seat Cordobától egészen a Seat Aronáig, vagy az Audi A1-ig, melynek gyártása hetekkel ezelőtt kezdődött.
A gyárat 1993-ban adták át 244.5 milliárd pesetás (1.47 milliárd eurós) beruházás eredményeként. A Seat a barcelonai vámszabad övezetben található régi gyárában 40 évig folyó termelést követően vitte keresztül a gyártást Martorellbe, és onnantól ott zajlik a márka főbb modelljei, mindemellett az Audi Q3 és az A1 gyártása. Az üzem a Volkswagen-csoport harmadik legnagyobb gyára Európában, és az Industry 4 norma szerinti „okos gyárként” funkcionál.
A 10 milliomodik autót, egy Seat Arona FR 1.5 TSI tipusú, Desire piros és a Middnight fekete színekben pompázó gépjárműt a martorelli gyárban állítják ki az üzem 25. évfordulója tiszteletére szervezett tárlaton. Az Aronát az MQB A0 jelzésű moduláris keresztmotoros platformra építették, melyet az Arona „együttesen használ” az Ibizával és a most érkezett Audi A1-el. A Seat volt a Volkswagen-csoport első márkája, amely ezt a platformot elkezdte használni, ez nagyobb gyártási rugalmasságot biztosít, mivel heterogén modelleknél felhasználható egyazon kategória különféle karosszéria változatainál. Ez a platform tette lehetővé, hogy a martorelli üzem újabb három modellt gyárthasson az elmúlt 18 hónapban.
A Seat gyártásért és logisztikáért felelős alelnöke, Dr. Christian Vollmer kijelentette, hogy „az üzem 1993-as felavatása óta Martorell-t úgy ismerik, mint az újítás élharcosát. A modern műszaki megoldás és a magasan képesített munkaerő kapcsán megvalósított szűnni nem akaró befektetéseknek betudhatóan az üzem évről évre segítette az áruk és a gyártási folyamatok minőségét egészen addig, hogy ma a Seat üzem a legtöbb gépjárműt gyártja Spanyolországban, és az Industry 4.0 norma alapján a digitalizálás mértékadó gyárának tekinthető.”
Irány a jövő – az Industry 4.0
Az elmúlt 25 év esetén a gyártási folyamatok tekintélyesen átalakuláson mentek keresztül. Ebben az értelemben a Seat határozottan elkötelezett továbbá, hogy a martorelli gyárat az Industry 4.0 normának megfelelővé alakítsa keresztül, azzal a céllal, hogy egy okos, digitalizált és hálózatba kapcsolt üzemet hozzon létre. Egy olyan üzemet, amely alkalmazkodik a gyártási igényekhez és folyamatokhoz, és amelyik nagyobb hatékonysággal kezeli az erőforrásokat, és az egyes területek közti kapcsolatrendszert.
Ezen átalakulás egy példájaként a gyárban ma több, mint 2000 robot funkcionál, amelyek légyeges szerepet játszanak. A robotok állandó mozgásban vannak, hogy összeszereljék a több, mint 3000 alkatrészt, amelyeket egy gépjárműbe beépítenek, és a robotok még a jelenleginél is fontosabb szerepet fognak játszani az későbbi években. Az Industry 4.0 norma mindezen újdonságai egyesült erővel léteznek a gyárban dolgozó 8 000 munkással, akik minden nap 2400 gépjárműt állítanak elő. Ez azt jelenti, hogy megközelítőleg minden 30 másodpercben elkészül egy autó.
A beruházás, a foglalkoztatás és a termelés mértékadó gyára
A Seat portéka offenzívája az elmúlt két év alatt rekord nagyságú befektetést és kutatási-fejlesztési kiadásokat követelt meg, ezek nagysága az elmúlt évben elérte a 962 millió eurót. Ma ez az üzem gyártja az Ibizát és a Leont, ami 2019-ben új generációval jelenik meg, mindemellett a települési crossovert, az Aronát. Ezen túl a közelmúltban az Audi A1-et is felvették a készített modellek közé. Ezt az Audit csak a Seat gyárban gyártják, és onnan kerül minden piacra. Az Audi az Audi A1-et az Audi Q3 gyártási sikerét követően adta Martorellnek, az Audi Q3-ast is csakis itt gyártották hét éven át.
A gyártási volumen növekedése és a Martorellben előállított modellek száma, ráadásul a gépjárműk hálózatba kapcsolhatóságára vonatkozó stratégiai projektek beindítása, az üzem digitalizálása és a Tarraco kifejlesztése és beindítása okán az alkalmazottak létszáma több, mint 15 000 jól képesített személyre növekedett. Közülük 12 500-an Martorellben dolgoznak a gyártósoron és a társaság központi kiszolgáló részlegeiben, ezenfelül a Seat Technikai Centrumában, ahol a márka minden autó modelljét tervezik és fejlesztik. Egyedül 2018-ban több mint 500 új alkalmazottat vettek fel határozatlan időre szóló szerződéssel.
Elkötelezetten a fenntarthatóság mellett
A Seat az utóbbi években felgyorsította fenntarthatósági projektjeit és ez az elkötelezettsége átfogja a egész vállalati tevékenységet, beleértve a kutatást és a fejlesztést, a gyártást, a logisztikát és az értékesítést.
Ebben az értelemben a martorelli üzem már 2011 óta létrehozza az ECOMOTIVE FACTORY tervet abból a célból, hogy hatékony, fenntartható és környezettudatos létesítmények jöjjenek létre. A cég környezetre gyakorolt hatásának 2010. évi szintjét 2025-re a felére kívánja csökkenteni. Az elmúlt hét évben a Seat a környezetre gyakorolt hatását már 35,5 %-kal csökkentette az olyan kezdeményezéseknek betudhatóan, mint a „Seat al Sol”, ami az európai autóipar legnagyobb napenergiával funkcionáló létesítménye.