Már az OCTAVIA COMBI 4 4 1999-es bemutatása óta megjelennek új összkerékhajtási rendszerek a Škoda kínálatában, amelyek akkortól is komoly rajongói tábornak örvendenek. A 4 4-technika elektronikus szabályzású, többlamellás tengelykapcsolóra épülő, aktuális, már ötödik generációjának üzeme teljesen önműködő, nagy hatásfokú és kimondottan üzemanyag-takarékos, s konstrukciójából adódóan mindenekelőtt nedves vagy hóval borított utakon érzékelhetők előnyei. A forgatónyomaték első és a hátsó tengely közti, változó elosztása minden évszakban és terepen fokozza a biztonságot és a menetdinamikai képességeket.
A Škoda első összkerékhajtású modellje, az OCTAVIA COMBI 4 4 1999-es piaci bevezetésétől 2019 végéig a Škoda AUTO több mint egymillió 4 4 hajtásrendszerrel büszkélkedhető autóját szállította ki vásárlóinak, s OCTAVIA, SUPERB, KAROQ és KODIAQ sorozataiban egyedül 2019 során összesen több mint 157 ezer összkerékhajtású járművet állított elő nemzetközileg. A KODIAQ családból a megrendelők csaknem 60 százaléka választja a 4 4-változatot, ez az arány a Škoda minden más modellsorozatát felülmúlja.
Az összkerékhajtás már rég nem kizárólagosan a műutaktól távol, sóderes, sáros vagy havas talajon bizonyul előnyösnek. A Škoda haladó szellemű 4 4-hajtástechnikája száraz aszfalton is magasfokú biztonságról gondoskodik, a vonóerőátadási képességek, a menetstabilitás és a menetdinamika szempontjából mivel sok esetben előnyös, ha nem kizárólag a gépkocsi első, hanem hátsó tengelye is hajtott. Ez azt jelenti, hogy normál üzemi állapotok közt az első kerekeket hajtja a rendszer, ám tapadásvesztés veszélyét érzékelve az ötödik generációs, elektronikus szabályzású, többlamellás hidraulikus tengelykapcsoló hozzájárulásával a forgatónyomaték egy részét a másodperc tört része alatt automatán a hátsó kerekekre irányítja – még mindig biztonságos mozgásban tartva a járművet. A forgatónyomaték ezzel a vezető beavatkozása nélkül is mindenkor oda irányul, ahol éppen szükség van rá.
Közbelép az elektronika – ezredmásodperceken belül
A Škoda összkerékhajtási rendszere szoros hálózati kapcsolatban funkcionál a leglényegesebb vezetői segédrendszerekkel, akárcsak a blokkolásgátló berendezés (Anti-lock Braking System; ABS), az elektronikus menetstabilizáló rendszer (Electronic Stability Control; ESC), az elektronikus differenciálzár-hatású szerepkör (Elektronische Differenzialsperre; EDS), emellett annak kiterjesztéseként az XDS+ technikájával. A központi szabályzóelektronika mindent összevetve ezredmásodperceken belül reagálhat a változó menet-körülményekre, a fizika határhelyzetein belül, példaként a villámgyors kanyaríveken vagy az egyes részein más-más tapadású útfelületeken. A gépjármű biztonságos úton tartása érdekében az elektronika az egyes kerekeket is célzottan szabályozza. Ez történik példaként, mikor is a tempós fordulók alatt lecsökken a kanyar belső ívén gördülő kerék függőleges terhelése, a rendszer így a forgatónyomaték egy részét az adott tengely túloldali kerekére irányítja keresztül. A Škoda 4 4-technikája ezáltal a menetdinamikai szabályzórendszerek üzemelését is támogatja, száraz, azonkívül nedves és síkos útfelületeken szintúgy biztonságos és komfortos menettulajdonságokat biztosítva. Mindezt azok az autósok is nagyra értékelik, akik sűrűn közlekednek utánfutóval vagy lakókocsival, mivel az összkerékhajtás – az előkelő vonóerőátadási tulajdonságoknak hála – induláskor vagy emelkedőn ugyancsak jól érzékelhető előnyökkel szolgál. Jó tudni, hogy a Škoda 4 4 hajtásképletű modellváltozatai által vontatható tömeg akár 25 százalékkal is meghaladhatja a velük összevethető, elsőkerékhajtású kivitelekét.
Összkerékhajtás fogyasztás-optimalizált szabályzással
A Škoda aktuális 4 4-modelljei hajtásrendszerének „szíve” az ötödik generációs, elektronikus szabályzású, többlamellás Haldex tengelykapcsoló, amely tulajdonképpen az első és a hátsó tengely közti fokozatmentes forgatónyomaték-elosztás feladatát ellátó, elektronikusan szabályozott tengelykapcsoló rendszer. Normál üzemi állapotok közt az első kerekek hajtottak, szükség során viszont a tengelykapcsolóban felépülő olajnyomás a lamellaköteget összepréselve ébreszt erőfolyamot a hátsó tengely felé, amely az adott menethelyzet függvényében változó mértékű. Az elektronikus szabályzóegység már a tengelyek közti igen csekély fordulatszám-eltérés során is biztosítja az önműködő beavatkozást, s nagyszámú érzékelő információit – példaként a motorfordulatszám, a gázpedálállás, a kerékfordulatszámok, a bekormányzási szög, ezenfelül a hosszirányú és az oldalgyorsulás – dolgozza fel. Az elektronika ezáltal a legkisebb változásokra is ezredmásodpercek alatt reagálhat, mindenkor a pillanatnyi menethelyzetnek alkalmazható forgatónyomaték-eloszlást biztosítva az egyes tengelyek és kerekek közt. A vezető még akkor is bízhat a hajtásrendszerben, ha az első kerekeken teljesen megszűnne a tapadás, a tengelykapcsoló tudniillik ekkor akár 90 százalékban is a hátsó tengelyre irányíthatja keresztül a forgatónyomatékot. Szélsőséges menetkörülmények közt a rendszer a forgatónyomaték akár 85 százalékát is egyetlen kerékre összpontosíthatja. Az összkerékhajtás különösen nagy hatásfokkal funkcionál, mindent összevetve konkrétan üzemanyagtakarékos, a hátsó tengely hajtása mindazonáltal csak akkor lép működésbe, mikor is a pillanatnyi menethelyzet ténylegesen szükségessé teszi. Motorfék-üzemben, alacsony terhelésnél és normál egyenes menetben a hajtás energiatakarékos módon messzemenőkig az első tengelyre összpontosít.
Az ügyfelek nagyra értékelik a Škoda 4 4-kompetenciáját
A Škoda következetesen bővítette összkerékhajtású modelljeinek választékát az elmúlt évek esetén, ezáltal a 4 4-változatok is nagyban hozzájárulnak a márka sikeréhez. Egyre több modell kapható opcionális négykerék-meghajtással, sok mindazonáltal már alapkivitelében is két hajtott tengelyt nyújt. A KAROQ és KODIAQ SUV-modellek is kaphatók összkerékhajtással, mint eltérő változatok az OCTAVIA harmadik generációjából és a SUPERB családból.
Jól érzékelteti, amint a Škoda 4 4-kompetenciája egyre népszerűbbé válik az ügyfelek körében, az a hármas győzelem, amit az Auto Bild Allrad német szakmai magazin „A 2019-es Év Összkerékhajtású Autói” („All-wheel-drive Cars of 2019”) olvasói szavazásán aratott a márka. A SUPERB már tizedik alkalommal nyerte el a tekintélyes díjat, ezúttal az „Összkerékhajtású személyautók 40 ezer euróig” kategória legjobb importmodelljeként. Az OCTAVIA SCOUT ötödször végzett a dobogó legfelső fokán az „Összkerékhajtású crossover-modellek” kategóriájának import-győzteseként, ameddig a KODIAQ a „Terepjárók és SUV-modellek 35 ezer euróig” mezőnyének importmodelljei körében szerezte meg az első helyet.